Integrltan nevelt enyhe vagy kzpfokban (20-60 dB) hallssrlt tanulk fejlesztse logopdiai s szurdologopdiai mdszerekkel
A lts mellett a halls a f eszkznk a krnyezeti informcik begyjtsben. Legtbbnk szmra egyben a kommunikci f csatornja s a zene hordozja is.
A halls cskkensnek ltalnos kvetkezmnyei:
- a valsg mozaikszer, szaggatott informcikbl llhat ssze, fontos sszefggsek hinyozhatnak
- a tvoli informcik hinya miatt a vilg egyskbb, unalmasabb
- a szelektls esetleges, a lnyeges nem mindig vlik el a lnyegtelentl
- a szemlyisg merevebb vlhat, nehezebb a vlts egyik helyzetrl a msikra
- a gyermek rzkenyebb, bizonytalanabb, zrkzottabb vlhat
- a magatartst jobban irnytjk vizulis benyomsok
- a kiejtsben elssorban azok a hangok alakulnak hibsan, melyeket a gyermek nem jl hall meg; a gyenge visszajelzs miatt nem jl hallja magt, nem kpes eredmnyesen kijavtani kls segtsg nlkl.
- a beszd gyakran vlik monotonn, vagy kevsb dallamos, nem hangslyos, vagy nehezebben kveti a magyar nyelv ritmust
- a hibs ejts s a hallstartomny beszklse helyesrsi hibkhoz vezethet (gy rom, ahogy hallom)
- diszgrammatikus beszd: elssorban kzpslyos vagy slyosabb hallssrlteknl
A hallssrls tpusai:
Mennyisgi:
20-40 dB: enyhe nagyothall
40-60 dB: kzepes fok nagyothall
60-90 dB: slyos fok nagyothall
90-110 dB: tmeneti sv
110dB fltt siket
Minsgi: a hallsgrbe lefutsnak irnyt, jellegt vesszk figyelembe, melynek terpis konzekvencii vannak.
Terpia
A terpis foglalkozsok clja, hogy megfelel gyakorlatok rvn mozgstsuk a beszklt hallstartomnyt, az akusztikus emlkkpeket, fejlesszk az auditv szlel-s differencil kpessget, logopdiai s szurdologopdiai eszkzkkel megakadlyozzuk a nyelv, a beszd visszafejldst. A terpia elsdleges feladata, hogy a beszdet a krnyezettel val kapcsolat eszkzv tegyk, elsegtve a hallssrlt tanulk vals trsadalmi integrcijt.